Ikona telefonu 15 +48 609 771 009

Ikona mail 8 Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

pl de en

VGM – waga kontenera

Od dnia 1 lipca 2016 roku zgodnie z nowo obowiązującymi przepisami załadowca kontenera ma obowiązek weryfikacji masy kontenerów przed załadunkiem ich na statek (Konwencja SOLAS – Safety of Life at Sea).

Zgodnie z paragrafem 2.1 przepisów SOLAS całkowita masa kontenera powinna być zweryfikowana przez załadowcę przy użyciu jednej z dwóch metod:

  • metoda 1 – poprzez zważenie całego, pełnego kontenera przy użyciu certyfikowanego lub zalegalizowanego urządzenia pomiarowego,
  • metoda 2 – poprzez zważenie całej zawartości kontenera – towaru, opakowań, materiałów sztauerskich i dodanie otrzymanej wagi do masy tary kontenera (zastosowanie powyższej metody będzie wymagało akceptacji Dyrektora Urzędu Morskiego).

 Załadowca  to podmiot wskazany jako "shipper" w wystawionym przez przedsiębiorcę konosamencie żeglugowym, lub morskim liście przewozowym, lub innym dokumencie transportu multimodalnego i/lub który zawarł umowę przewozu z przedsiębiorcą żeglugowym albo na rzecz lub w imieniu którego taką umowę zawarto. Termin w którym załadowca powinien dostarczyć VGM będzie wyznaczany przez przewoźnika żeglugowego. Linie żeglugowe powinny udostępnić załadowcom informację o prawidłowej masie tary kontenera w terminie umożliwiającym załadowcy prawidłowe ustalenie i dostarczenie VGM w wymaganym czasie. Załadowca nie może odpowiadać za błędnie podaną tarę kontenera przez jego właściciela. Dopuszczalny margines błędu w ustaleniu VGM został ustalony na poziomie +/- 5%.