Ikona telefonu 15 +48 609 771 009

Ikona mail 8 Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

pl de en

Transport kontenerów

transport kontenerów

Transport kontenerów od wielu lat jest niezwykle popularnym sposobem na międzynarodowy przewóz dużych ładunków nie tylko drogą morską. Jego dużą częstotliwość można zauważyć także w transporcie kolejowym, lotniczym, drogowym, jak również kombinowanym transporcie intermodalnym. Niezależnie od wybranej drogi kontenery są współcześnie obecne w niemal każdym ogniwie łańcucha logistycznego dostaw, dlatego na usługę transportu kontenerów trwa nieustanny popyt.

Oferujemy klientom kompleksową organizację transportu kontenera, łącznie z przygotowaniem wszelkiej niezbędnej dokumentacji oraz załatwianiem formalności celnych. Zapewniamy Państwu wsparcie na każdym etapie współpracy, zarówno podczas doboru odpowiedniego typu kontenera, jak i w zakresie terminowej dostawy go do odbiorcy.

 

Przewóz kontenerów – to się naprawdę opłaca

Przewóz kontenerów, oznaczający de facto przewóz towarów w kontenerach to opłacalny sposób transportu. Choć z pozoru transport kontenerowy może wydawać się wymagający i czasochłonny w organizacji, przejawia bardzo wiele zalet jako sposób na międzynarodową czy też międzykontynentalną spedycję towarów. Z takiej możliwości, zarówno do transportu morskiego, jak i innych rodzajów przewozu, korzysta każdego dnia niezliczona ilość firm z wielu branż. Przede wszystkim ogromnym atutem przewozu kontenerów jest ekonomia tego sposobu transportu. Kontenery to rodzaj dużych „opakowań”, w których przewożone towary są szczelnie zamknięte. W znacznym stopniu wpływa to na bezpieczeństwo przewożonego w kontenerze ładunku.

Co więcej, kontenery są bardzo uniwersalne i ujednolicone, co przekłada się na łatwość oraz wygodę ich przewozu zarówno na statkach, jak i specjalnie przystosowanych do tego celu wagonach kolejowych czy zestawach samochodowych. W efekcie mogą Państwo liczyć na szybki, prosty w obsłudze i niezawodny sposób transportu kontenerów morskich i innych.

 

Rodzaje kontenerów transportowych

transport kontenerówDo transportu kontenerowego używane są przede wszystkim standardowe pojemniki o długości 20 lub 40 stóp – odpowiednio 1 i 2 TEU (twenty-foot equivalent unit). Ponadto istnieje szereg innych kontenerów przeznaczonych do przewozu ładunków o specjalnych wymaganiach lub niestandardowych rozmiarach.

Wśród wielu różnych typów kontenerów transportowych wyróżnić można m.in. pojemniki High Cube. Podstawową różnicą pomiędzy tym rodzajem przeznaczonego do transportu kontenera morskiego, a powszechnie znanymi 20' i 40' jest wysokość zewnętrzna, która wynosi 9'6" (ok. 2.9 m). Pozwala to na uzyskanie ok. 10 metrów sześciennych dodatkowej przestrzeni wewnątrz kontenera. Pojemnik High Cube przeznaczony jest do transportu ładunków o raczej lekkiej wadze, ale o ponadprzeciętnych rozmiarach (np. większej wysokości), które nie mieszczą się w tradycyjnych kontenerach. Co więcej, pojemniki High Cube są stosunkowo często używane w obrocie portowo-morskim, zatem ich obecność w trójmiejskich portach nie jest rzadkością.

Interesujące z punktu widzenia transportu kontenerowego są również pojemniki palletwide zaprojektowane na bazie klasycznych 40'. Różnią się od nich jednak zwiększoną szerokością. Można do nich załadować poprzecznie 3 rzędy europalet lub 2 rzędy palet przemysłowych. Ponadto do tego typu kontenerów mieszczą się aż 33 palety, podczas gdy do klasycznego kontenera 40' można załadować jedynie 25 sztuk. Kontenery palletwide używane są w żegludze bliskiego zasięgu (głównie w Europie), gdzie transport kontenerów drogą morską w znacznej mierze konkuruje z transportem samochodowym.

 

Kontenery na ładunki ponadgabarytowe

W branży TSL niezwykle praktycznym rozwiązaniem okazują się także 20- i 40-stopowe kontenery z otwartym dachem (ang. open top). Innym rodzajem nietypowej konstrukcji jest również tzw. hard top, który jest przystosowany do przewozów ładunków ponadgabarytowych, trudnych lub niemożliwych do transportu w kontenerach standardowych. Budowa takiego pojemnika umożliwia rozładunek oraz załadunek zarówno od góry, jak i przez otwór drzwiowy z demontowaną górną belką. W odróżnieniu od kontenera open top, hard top ma zdejmowany, stalowy, wodoszczelny dach, który waży prawie pół tony (ok. 450 kg).

Kolejnym rodzajem są kontenery platformy, które mają długość 20' i 40'. Używa się ich do transportowania ładunków ciężkich i gabarytowych. Ładowność takich platform 40' wynosi bowiem aż ok. 40 ton, a więc jest znacznie większa od innych rodzajów używanych w transporcie kontenerów. Bardzo wytrzymała podłoga umożliwia również przewóz ładunków o dużych naciskach punktowych. Najczęściej kontenery te używane są w relacji port-to-port i rzadko opuszczają terminale przeładunkowe. Podobnie jak kontenery flat rack, mogą one tworzyć zespoły i służyć jako podstawa do ładunków niekontenerowych lub specjalistycznych.

Spośród innych jednostek warto wymienić także bardzo popularne kontenery chłodnicze. Jak wskazuje nazwa, służą one do transportu ładunków wymagających stałej temperatury. Ich ściany mają specjalną konstrukcję i są wypełnione izolującą pianką poliuretanową. Maszyna chłodząca podtrzymuje automatycznie stałą temperaturę w przedziale od +25°C do -25°C tak długo, jak różnica pomiędzy temperaturą zewnętrzną i wewnętrzną nie przewyższa 42°C podczas grzania lub 65°C podczas chłodzenia. Ponadto często stosowane są także kontenery zbiornikowe (tzw. kontenery-tanki) służące do przewozu m.in. chemikaliów płynnych.