Transport kolejowy
Transport kontenerów za pomocą kolei. Rosnąca nieustannie produkcja przemysłowa, wzrost podaży usług i mobilności społeczeństw, implikuje potrzebę rozwoju systemu transportowego. Wspomniany w artykułach tej witryny transport kontenerowy nie mógł by obejść się w dzisiejszych czasach bez innej usługi, jaką jest transport kolejowy.
Coraz większy procent ogólnego wolumenu obrotów w logistyce jest przewożony właśnie przez pociągi. Dzieje się tak z powodu ekonomiki tej gałęzi przewozów, jej pewności, a także - co również bardzo ważne - przyjazności pod względem ochrony środowiska.
Inną istotną przewaga transportu kolejowego jest oczywisty fakt, iż ta droga znaczenie łatwiej można przewozić wielkie partie kontenerów. Wahadłowe pociągi kontenerowe opuszczają np. terminal kontenerowy w Gdyni i udają się wgłąb Polski czy też na południe Europy, szlakiem VI Paneuropejskiego Korytarza Transportowego Północ - Południe.
Popularna usługą jest transport multimodalny , który pozwala - w celu optymalizacji przewozu korzystać z wielu różnych środków przenoszenia: transportu morskiego, transportu lądowego, transportu lotniczego czy wspomnianego transportu kolejowego. Takie rozwiązanie są coraz popularniejsze, co więcej często wspierane przez politykę Unii Europejskiej.
Oczywisty, często umykający fakt, że pociąg może dotrzeć tylko tam gdzie docierają tory kolejowe to dodatkowy argument na rzecz transportu kombinowanego, rozwijanego od lat. Na lądzie powstaje wiele tzw. suchych portów, do których z innych miejsc: portów morskich czy tez węzłów transportowych na lądzie, docierają towary, a stamtąd przeładowywane są na inne środki przenoszenia, np. inne pociąg lub też TIRy. Taki terminal znajduje się np. w śląskim Sławkowie.
Transport kolejowy i jego rozwój widać bardzo wyraźnie w zestawieniu z rozwojem terminali kontenerowych. Błyskawiczna budowa i sukces DTC - Deepwater Container Terminal w Gdańsku spowodował konieczność rozbudowy zaplecza logistycznego. Nie tylko magazynów, usług dla kontenerów i innych pojemników, urzędów i dróg, ale także linii i bocznic kolejowych. Ciągły niedostatek infrastruktury kolejowej w tym miejscu powoduje spore perturbacje i brak ten będzie musiał być szybko nadrobiony, aby gdański port i wspomniany terminal kontenerowy mogły w oparciu o transport kolejowy w dalszym ciągu szybko się rozwijać i sprawnie funkcjonować w branży TSL.