Statki w transporcie morskim. Czym są masowce?
Osoby, które pracują w transporcie albo spedycji morskiej wiedzą, że możemy wyróżnić wiele pojęć, które funkcjonują w tej branży. Mowa tutaj na przykład o rodzajach statków, które dostarczają różnego rodzaju towary. Aby transport przebiegał sprawnie i bezpieczne, musi się odbywać takim statkiem, który zagwarantuje bezpieczne i komfortowe dostarczanie ładunku. Obok gazowców przeznaczonych do przewozu skroplonego gazu czy ro-ro do przewozu ładunków tocznych i pojazdów wyróżniamy też tak zwane masowce. Czym się charakteryzują i do czego są wykorzystywane?
Co to jest masowiec i jakie ładunki można nim transportować?
Korzystanie z usług spedycji morskiej wiąże się z transportem towaru przy pomocy statku, który jest do tego przeznaczony. Jeżeli chodzi o omawiane masowce, to ich konstrukcja jest jednopokładowa ze zbiornikami szczytowymi i obłowymi oraz podwójnym dnem. Są przystosowane do przewozu suchych ładunków masowych.
Czytaj też: Dlaczego transport drogą morską należy do najbezpieczniejszych form transportu towarów?
W praktyce oznacza to, że najczęściej transportowane są nimi między innymi zboża, węgiel albo nawozy. Czasami jednak zdarza się też tak, że służą do przewozu tak zwanych towarów półmasowych. Wówczas ładunkiem, który się nich znajduje, jest na przykład papier w rolkach albo blacha. Masowce stanowią około 1/5 światowej floty handlowej.
Jak wygląda klasyfikacja masowców?
Osoby, które pracują w transporcie morskim, wiedzą, że w klasyfikacji masowców znajduje się kilka różnych rodzajów statków. Zaliczamy do nich:
- small vessels, których pojemność jest mniejsza niż 10 tysięcy ton i są stosowane głównie w transporcie rzecznym,
- handysize, których ładowność wynosi od 10 do 35 tysięcy ton i mają najwyższy wskaźnik produkcji,
- handymax, których pojemność wynosi od 35 do 45 tysięcy ton,
- supermax, które mogą transportować od 45 do 59 ton ładunku,
- penamax, których ładowność wynosi od 60 do 80 ton,
- capesize, czyli największe z masowców, które są w stanie przewozić od 100 aż do 200 tysięcy ton ładunku, a ich gabaryty umożliwiają cumowanie przy ograniczonej liczbie portów.
Czytaj więcej: Ładunki niebezpieczne w transporcie morskim
Oprócz tego warto też wspomnieć o Berge Stahl, czyli o największym masowcu na świecie. W tym przypadku mamy do czynienia z ładownością 364768 ton.