Jak działa port kontenerowy?
Spedycja i transport towarów jest w obecnym momencie u szczytu popytu, ponieważ handel międzynarodowy, w tym dalekobieżny, nigdy nie działał tak prężnie i na tak szeroką skalę. Sytuacja intensyfikuje się w Europie dodatkowo, ze względu na rynek wewnętrzny, otwarty dla przepływu dóbr i kapitału. Najbardziej rozpowszechnioną metodą przewozu są kontenery. Jak są transportowane? Czym są terminale kontenerowe? Jak działają porty kontenerowe?
Czym jest terminal kontenerowy?
Kontenery to metalowe skrzynie, o charakterystycznym wyglądzie – widział je każdy, załadowane na pociągi czy ustawione w portach, z reguły ozdobione łatwo rozpoznawalnym logo. Ich wygląd tak zapada w pamięć, ponieważ wszystkie są takie same – kontenery mają zunifikowane rozmiary w celu przyspieszenia operacji, dokonywania przeładunku szybciej, sprawniej, za pomocą jednego urządzenia pasującego do każdego kontenera.
Zobacz też: Przyszłość i perspektywy spedycji morskiej
Jak łatwo się domyślić, sprawny przeładunek szczególnie przekłada się na szybkość spedycji. Terminal kontenerowy to obiekt, w którym kontenery są przeładowywane z jednego środku transportu na drugi. W użyciu powszechna jest nazwa port kontenerowy, ponieważ terminale to bardzo często porty – morskie lub lotnicze. Jak działają?
Czytaj też: Eksport towarów do krajów azjatyckich i arabskich
Jak działa porty kontenerowe?
Ze względu na bliską znajomość Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego w Gdyni skupimy się teraz na morskich portach kontenerowych. Są one z reguły częścią większego portu i zawsze znajdują się pobliżu większego miasta, ponieważ transport kontenerów wymaga dobrej łączności z dojazdem drogowym i kolejowym. Przeładunek odbywa się pomiędzy statkami kontenerowymi i pojazdami lądowymi – pociągami i ciągnikami siodłowymi.
Bardzo często w obrębie terminali kontenerowych znajdują się też place składowe – to właśnie one odpowiadają za charakterystyczny widok metalowych skrzyń ułożonych jedna na drugiej w portach gdyńskim czy gdańskim. Składuje się tam kontenery przede wszystkim puste, oczekujące na dalsze użycie, pełne bowiem szybko dostarczane są na miejsce przeznaczenia.