Ikona telefonu 15 +48 609 771 009

Ikona mail 8 Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

pl de en

Jak działa port kontenerowy?

Spedycja i transport towarów jest w obecnym momencie u szczytu popytu, ponieważ handel międzynarodowy, w tym dalekobieżny, nigdy nie działał tak prężnie i na tak szeroką skalę. Sytuacja intensyfikuje się w Europie dodatkowo, ze względu na rynek wewnętrzny, otwarty dla przepływu dóbr i kapitału. Najbardziej rozpowszechnioną metodą przewozu są kontenery. Jak są transportowane? Czym są terminale kontenerowe? Jak działają porty kontenerowe?

 

port kontenerowy

 

Czym jest terminal kontenerowy?

Kontenery to metalowe skrzynie, o charakterystycznym wyglądzie – widział je każdy, załadowane na pociągi czy ustawione w portach, z reguły ozdobione łatwo rozpoznawalnym logo. Ich wygląd tak zapada w pamięć, ponieważ wszystkie są takie same – kontenery mają zunifikowane rozmiary w celu przyspieszenia operacji, dokonywania przeładunku szybciej, sprawniej, za pomocą jednego urządzenia pasującego do każdego kontenera.

Jak łatwo się domyślić, sprawny przeładunek szczególnie przekłada się na szybkość spedycji. Terminal kontenerowy to obiekt, w którym kontenery są przeładowywane z jednego środku transportu na drugi. W użyciu powszechna jest nazwa port kontenerowy, ponieważ terminale to bardzo często porty – morskie lub lotnicze. Jak działają?

 

Jak działa porty kontenerowe?

Ze względu na bliską znajomość Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego w Gdyni skupimy się teraz na morskich portach kontenerowych. Są one z reguły częścią większego portu i zawsze znajdują się pobliżu większego miasta, ponieważ transport kontenerów wymaga dobrej łączności z dojazdem drogowym i kolejowym. Przeładunek odbywa się pomiędzy statkami kontenerowymi i pojazdami lądowymi – pociągami i ciągnikami siodłowymi.

Bardzo często w obrębie terminali kontenerowych znajdują się też place składowe – to właśnie one odpowiadają za charakterystyczny widok metalowych skrzyń ułożonych jedna na drugiej w portach gdyńskim czy gdańskim. Składuje się tam kontenery przede wszystkim puste, oczekujące na dalsze użycie, pełne bowiem szybko dostarczane są na miejsce przeznaczenia.