Ikona telefonu 15 +48 609 771 009

Ikona mail 8 Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

pl de en

Armator morski – najważniejsze informacje

kontenery na statkuArmator morski to przewoźnik morski a jego t transport morski dzisiaj zalicza się do ważnej formy transportu towarów i osób i chociaż stale sporo jej brakuje do wyprzedzenia transportu lądowego lub samolotowego, to jej rola – dziejowa i społeczna – jest nie do zapomnienia. Całość nie mogłaby jednak tak bezproblemowo działać na przestrzeni wieków, gdyby właściciele statków i marynarze nie tworzyli specyficznych grup (kompanii), których zadaniem była nie tylko wspólna podróż przez niebezpieczne morza, ale również większa ochrona. Do takich grup mogły należeć tylko te jednostki, które posiadały własnego armatora, a więc osobę, jaka z własnych dochodów budowała statek albo go odkupywała, dozbrajała w niezbędne wyposażenie, a potem czerpała opłaty z wodnego przewozu ludzi. Rzadziej w przeszłości armatorem nazywano faktycznego właściciela statku i było to słownictwo stosowane głównie w południowej Europie.

Czytaj również: Odprawa celna – co warto wiedzieć?

Dzisiaj mówiąc o armatorze mamy na myśli najczęściej jakąś sporą spółkę, która dysponuje pod sobą parę lub i kilkanaście różnych statków: używanych w handlu do przewozu towarów, w transporcie ludzi czy biorących udział w obsłudze turystów. Obecnie armator morski to również osoba prywatna albo firma, która prawnie w kwestiach cywilnych jest odpowiedzialna za wykorzystywany albo wynajęty przez siebie statek: to spółka jest odpowiedzialna za ewentualne zniszczenia, wypadki a także zatopienie statku.

Dzisiaj to pojęcie znacznie częściej stosuje się do osób albo firm, które podnajmują bądź dzierżawią swoje jednostki innemu podmiotowi, np. chcącemu przewieźć jakiś produkt do innego kraju. W takiej sytuacji to wynajmujący powinien zapewnić dowóz swojego towaru do portu, zazwyczaj zlecając to zewnętrznemu spedytorowi i dopiero tam armator zajmuje się jego załadunkiem na statek. Często się zdarza, że armator morski jest jednocześnie spedytorem oraz zajmuje się usługami świadczonymi przez agencję celną. Dla klienta to ogromne ułatwienie, ponieważ niezbędne formalności może wtedy wykonać z jedną firmą, nie troszcząc się o zbędną dokumentację i poszukiwanie osobnych wykonawców dla każdej z usług.