HelenaTransportSpedycja
HelenaTransportSpedycja
stronę odwiedzono:
Helena-TS

Transport kontenerowy




transport kontenerowy Sierpień 2013 to dla Portu Gdańsk czas szczególny, czas wizyty największego na świecie kontenerowca firmy Maersk (klasa Triple E). Mierzącego 400 metrów długości oraz mogącego zabrać na pokład 18 000 TEU (kontenerów 20-stopowych)! Gdzie są granice dla coraz większych kontenerowców?

Odpowiedzią są tu warunki hydrograficzne, zwłaszcza głębokość, a tym samym dopuszczalne zanurzenie statku w cieśninach duńskich, będących bramą Bałtyku. Tak więc w ramach usług kontener-transport do terminali w Gdyni i Gdańsku wpływać będą tylko takie statki, które na naszym morzy po prostu się "zmieszczą". Jednak tendencja do budowy coraz większych statków kontenerowych pozostaje niezmienna. W sytuacji, gdy główne trasy morskiego transportu na świecie, główne ciągi logistyczne globalnej gospodarki są przedmiotem bardzo ostrej rywalizacji, główną bronią w walce konkurencyjnej jest zdolność do przewiezienia jak największej liczby kontenerów, jak najmniejszym kosztem, w jak najkrótszym czasie. Najlepszym ku temu środkiem jest budowanie coraz większych i coraz szybszych (choć to akurat nie zawsze jest regułą) statków.

Wielkie jednostki oceaniczne, co oczywiste mają swoje ograniczenia. Ich gabaryty nie pozwalają na wpływanie do wszystkich portów na świecie, co wykształciło pewien model wymiany towarowej. Olbrzymie kontenerowce dopływają tylko do dużych, przystosowanych do obsługi tak potężnych jednostek portów, które nazywa się hubami. Tam kontenery są przeładowywane na mniejsze jednostki (dowozowe, feedery), które dostarczają pojemniki do ostatecznego portu przeznaczenia.

Jakie czynniki wpływają na ograniczenia współczesnych statków kontenerowych? Są to oczywiście kwestie techniczne, sprawy związane z polityką i ochroną środowiska, ale należy pamiętać, że kluczową role odgrywa tu geografia i wspomniane wcześniej warunki hydrograficzne.

Statki zdolne do pokonywania szczególnie ważnych "wąskich gardeł" na mapie świata nazywa się od tych właśnie miejsc. Najbardziej znanym określeniem jest tu "Panamax". To statek o maksymalnych gabarytach, umożliwiających pokonanie Kanału Panamskiego. Jednostka taka może liczyć maksymalnie: 294,1 m długości, 32,3 m szerokości, 12,0 m zanurzenia oraz 57,9 m wysokości od linii wodnej do najwyżej położonego punktu statku ze względu na most przerzucony nad wodami kanału..

Spośród innych pojęć warto wspomnieć o: Suezmax - określające statki mogące przekroczyć kanał Suezki, Balticmax- - największe kontenerowce zdolne wpływać na Bałtyk czy np. nabierający coraz większego znaczenia Malaccamax, tj. statek o maksymalnych wymiarach gabarytowych umożliwiających żeglugę przez Cieśninę Malakka.