HelenaTransportSpedycja
HelenaTransportSpedycja
stronę odwiedzono:
Helena-TS

Transport kontenerów




transport kontenerow Kontenerowce opanowały dziś morza całego świata. Nie tylko zresztą na morzach transport kontenerów dominuje. Jego silna pozycja jest widoczna także w transporcie kolejowym, lotniczym, drogowym oraz w kombinowanym transporcie intermodalnym. Kontenery są dziś obecne w każdym ogniwie łańcucha logistycznego.

Transport kontenera to dziś jeden z najbardziej gorących tematów branży TSL, a o jak największy udział w rynku usług "kontener transport" starają się niemal każda firma spedycyjna i transportowa.

Siła kontenerów tkwi w ich ekonomice. Są to w istocie uniwersalne "opakowania" dla towarów w nich przewożonych. Ponieważ większość z tych pojemników (stąd określenie rodzaju statku: pojemnikowce) stanowią te o rozmiarach 20 i 40 stóp - łatwo je, dzięki uniwersalności, transportować - zarówno na statkach, koleją, jak i na zestawach samochodowych. Ta łatwość przekłada się na szybkość, prostotę obsługi i jej niezawodność, czyli źródło sukcesów konteneryzacji.

Oprócz kontenerów 20 i 40 stopowych (odpowiednio 1 i 2 TEU - twenty-foot-equivalent-unit w jednostkach stosowanych w przewozach kontenerowych) występuje też liczna grupa kontenerów przeznaczonych do przewozy ładunków o specjalnych wymaganiach lub niestandardowych rozmiarach. Warto się im przyjrzeć, bo w ofercie kontener transport stanowią ważne i atrakcyjne uzupełnienie oferty logistycznej.

Wśród różnych typów kontenerów wyróżniają się pojemniki High Cube .

Podstawową różnicą miedzy tym modelem a powszechnie znanymi 20' i 40' jest wysokość zewnętrzna sięgająca 9'6", czyli 2.895 mm. Pozwala to na uzyskanie dodatkowej przestrzeni wewnątrz kontenera - ok. 10 metrów sześciennych. Ten rodzaj pojemnika przeznaczony jest do transportu ładunków o raczej lekkiej strukturze, a o ponadprzeciętnych rozmiarach (podwyższona wysokość), które nie mieszczą się w tradycyjnych kontenerach. Są one stosunkowo często używane w obrocie portowo morskim, także ich obecność w portach Gdynia i Gdańsk nie jest wielką rzadkością.

Interesujące z punktu widzenia transportu są kontenery tzw. palettwide , zaprojektowane na bazie klasycznych 40'. Różnią się od nich zwiększoną szerokością. Można do nich załadować poprzecznie 3 rzędy europalet, lub 2 palet przemysłowych. Do kontenerów tych, mieszczą się (do 45'PW) - 33 palety, (podczas gdy do kontenera 40' uniwersalnego tylko 25).

Kontenery palletwide używane są w żegludze bliskiego zasięgu (głównie Europa) tam, gdzie transport morski musi ostro konkurować z transportem samochodowym.

Przydatne w branży TSL okazują się być także 20 i 40 - stopowe kontenery z otwartym dachem (ang. " open-top "). Innym rodzajem nietypowej konstrukcji jest tzw. hardtop , przystosowany do przewozów ładunków ponadgabarytowych, trudnych lub niemożliwych do transportu w kontenerach standardowych. Budowa takiego pojemnika umożliwia rozładunek/załadunek zarówno od góry, jak i przez otwór drzwiowy z demontowaną górną belką. W odróżnieniu od kontenera opentop, hardtop ma zdejmowany stalowy wodoszczelny dach, który waży blisko pół tony (ok. 450 kg). Zalicza się je do grupy ładunków specjalistycznych, lecz mimo to szerokie zastosowanie znajdują w branży "transport kontenera".

Innym rodzajem są tzw. kontenery platformy , które mają długość 20' i 40'. Używa się ich do transportowania ładunków ciężkich i gabarytowych. Ładowność kontenerów platform 40' wynosi ok. 40 ton co stanowi wynik znacznie lepszy od innych rodzajów kontenerów. Bardzo wytrzymała podłoga umożliwia transport ładunków o dużych naciskach punktowych. Najczęściej kontenery te używane są w relacjach port-to-port i rzadko opuszczają terminale przeładunkowe. Podobnie jak kontenery flaty , mogą tworzyć zespoły, jako podstawa do ładunków niekontenerowych lub specjalistycznych. Także w ramach usługi "kontener transport".

Spośród innych używanych w branży transport morski należy wymienić jeszcze kontenery chłodnicze , które służą do transportu ładunków wymagających stałej temperatury. Ściany mają specjalną konstrukcję i są wypełnione pianką poliuretanową. Maszyna chłodząca podtrzymuje automatycznie stałą temperaturę w przedziale od +25°C do-25°C tak długo, jak różnica pomiędzy temperaturą zewnętrzną i zadaną nie przewyższy dla grzania 42°C, chłodzenia 65°C.

Do innych często stosowanych należą kontenery zbiornikowe (tzw. kontenery-tanki), służące do przewozu m.in. chemikaliów płynnych. Wszystkie one z powodzeniem są transportowane przez firmę Helena Transport Spedycja .