HelenaTransportSpedycja
HelenaTransportSpedycja
stronę odwiedzono:
Helena-TS

Kontener transport




kontener transport W społeczeństwie polskich rozpowszechnił się zupełnie nieprawdziwy obraz polskich portów morskich (tak Gdańska, jak Gdyni), jako pustych, pogrążonych w stagnacji, niedoinwestowanych - wręcz upadających. Jest to efektem nie tylko osłabienie zainteresowania tym tematem w mediach, ale przede wszystkim olbrzymiego postępu i wielką, jakościową zmianą w technologiach przeładunkowych. Szczególnie dotyczy to transportu kontenera, jak i innych ładunków drobnicowych zjednostkowanych - także ro-ro grupy kontener-transport.

Gigantyczny potencjał konteneryzacji dostrzeżono bardzo wcześnie. Już w 1956 roku na przebudowany z tankowca pierwszy "prakontenerowiec" SS Ideal X załadowane pierwsze pojemniki. Statek ten mógł przewozić niewiele, bo maksymalnie 53 kontenery, które wówczas były jeszcze budowane wg innych standardów (długość: 35 stóp). Od tego wydarzenia postępy konteneryzacji w transporcie morskim i usługach transportowych stały się błyskawiczne. Dziś firmy transportowe, takie jak Helena Transport Spedycja zbudowane są na solidnych podwalinach położonych u progu ery konteneryzacji transportu morskiego i lądowego.

Sukces konteneryzacji nie jest jednak bezwarunkowy. Aby w pełni korzystać z ekonomicznych zalet unifikacji tego typu transportu, trzeba korzystać z doskonale rozwiniętej infrastruktury. Kontener-transport wymaga korzystania z całego szeregu rozwiązań logistycznych, marketingowych i prawnych. Od wydajnych, dobrze zaprojektowanych statków kontenerowych, specjalistycznych terminali, zaplecza logistycznego w bezpośrednim sąsiedztwie portów, a także w głębi lądu, dobrze rozwiniętego systemu połączeń drogowych i kolejowych, aż do tzw. "suchych portów" położonych w pobliżu wielkich ośrodków miejskich i przemysłowych. Dopiero obecność tych wszystkich elementów sprawia, że obrót wielkimi ilościami kontenerów staje się na tle tradycyjnych środków transportu niezwykle opłacalny.

W Polsce z konteneryzacji także korzystamy już w pełni, choć proces modernizacji branży morski transport, spedycja czy transport kontenera zaczął się na dobre w latach 70-tych XX wieku. Kontenery przeładowywano początkowo przy nabrzeżu Polskim w Gdyni, jeszcze w systemie lo-lo, lecz rosnąca potrzeba sprawiła, że zdecydowano zbudować bazę kontenerową z prawdziwego zdarzenia. Obiekt taki powstał w głębi gdyńskiego portu, przy nabrzeżu Helskim.

Budowę bazy o nazwie BCT - Bałtycki Terminal Kontenerowy rozpoczęto w 1976 roku. Przy jego realizacji brało udział wiele wiodących wówczas przedsiębiorstw branży morskiej, m.in. Biuro Projektów Budownictwa Morskiego w Gdańsku oraz Gdyńskie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego. Pierwszy kontener na terenie terminalu obsłużono 29 października 1979 roku, w czasie rozładunku staku MS Baltic Eagle, który operował w ramach wspólnego połączenia United Baltic Corporation (Polska Zjednoczona Korporacja Bałtycka, dziś część CMA-CGM) i Polskich Linii Oceanicznych.

Jeszcze wtym samym roku obsłużono pierwszy pociąg kontenerowy, kilka miesięcy później, w 1980 roku połączenie liniowe Polanglii zostało uzupełnione o statek MS Inowrocław.